streda 5. januára 2011

Joyeux Noël!

Ja viem, trochu neskoro. Ale chcela som pockat na trojkralovy kolac, aby bolo vsetko pekne spolu.


Takze, bretonske Vianoce. Ma sklamali. Trosku. Povodne som chcela dat este predvianocny blog plny fotiek zobrazujucich nadhernu atmosferu "tesne pred". Vybrala som sa teda do Brestu aaa nic. Rozkopane mesto, dva stromy, ktore mali na sebe dokopy 5 a pol gule. Sem tam nejaky skaredy Père Noël (francuzska obdoba Santa Clausa) alebo totalne gyce. A trosku svetielok. V Plougasteli mali vianocne svetla v tvare jahody. Najprv som nechapala a potom sa mi vybavila nadherna chut plougastelskych jahod. Mnam!
Na obranu Brestu musim povedat, ze tohto roku zrejme vsetky financie potiekli na obnovu bulvaru. Aj ked sa miestni smeju, ze do piatich rokov mozno bude lava kolajnica pre elektricky.
Najviac ma ale asi dojal "vianocny trh" pozostavajuci z troch kolotocov a desiatich stankov so sortimentom Made In China. Otras. Och, ako mi len chybalo trnavske Trojicne s omamnou vonou vareneho vina, medoviny, ciganskej a trdelnika!


24. december je v tejto krajine den takmer ako kazdy iny, obchody boli otvorene az do nejakej siestej. Ja som si povedala, ze sa budem dobrovolne postit cely den, takze ked sme vecer dosli do Camaretu, skoro som umrela od hladu. Vecera nebola slavnostna, podaval sa udeny losos a bageta.
Decka si pred spanim polozili pod stromcek topanky, aby si v nich rano nasli cokoladove jaslicky s marcipanovym Jeziskom a klementinku. Uderom polnoci si darceky porozdavali dospelaci a my mladez sme sli na jedno vianocne do baru.


25. decmber = zranica. Pardon za vyraz, ale myslim, ze to slovo najlepsie vystihuje to, co sa dialo cely den. Rano si decka porozbalovali darceky, dojate maminky fotili a ockovia nedockavo poskulovali po flasiach sampanskeho. Hostina zacala niekedy o druhej troma(!) predjedlami.


Predjedlo c. 1: udeny losos s citronom (bagetu hadam nemusim spominat, ta sa jedla ku vsetkemu)
Predjedlo c. 2: ustrice - tie take chlustacie. Odhodlala som sa to ochutnat a skoro som sa pozvracala. A ked mi ukazali, ze je to este zive (reagovalo to na dotyk), tak som sa skoro povracala druhy krat. Vesele.
Predjedlo c. 3: foie gras - laicky povedane, je to taka posh pasteka z husacej alebo kacacej pecene. Mne osobne velmi chuti.


Ako hlavne jedlo sa podaval peceny moriak na cesnaku s opekanymi gastanmi a cibulovo-tymianovou omackou.


A ako dezert sa, okrem ineho, podaval vianocny zakusok "La buche de Noël".
Na fotke to nie je dobre vidno, ale ma tvar dreva. V minulosti zvykli ludia davat do kozubov obrovky kus dreva a podla tradicie mal horiet pocas celej vianocnej noci. Tento zvyk bol nahradeny upecenim tohto zakusku.


Hostina trvala takmer 6 hodin.


No a nakoniec vam predstavim "La galette des Rois", trojkralovy kolac.
Tento zakusok je specialny tym, ze v sebe ukryva drobnu porcelanovu figurku. Ten, kto ju najde vo svojej porcii sa stava kralom a nasadi si na hlavu kralovsku korunu. Kolac sa smie jest kazdy den, pocnuc prvou novorocnou nedelou az do konca januara.


P.S.: Ak by chcel niekto recept na kolace, nech sa mi ozve na mail. Au revoir!

2 komentáre:

  1. kamratka co sa teraz vratila z francuzska strasne nadavala na vianocne trhy.... :) udajne tam maju same sladke veci a ziadne poriadne maso! :)

    ten kolac nie je zly napad bol dobry? :) neviem sice aku figurku by som donho strcila, ale keby som ho jedla kazdy den cely januar asi by som riadne pribrala... :)

    hm zaujali ma asi len tie pecene gastany ako priloha :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Kolac bol super a budeme aj piect doma, cize bude neskor blog. Figurky sa specialne vyrabaju pre tieto kolace, maju asi 2 cm a su rozneho charakteru. Mozem odfotit :)

    OdpovedaťOdstrániť